シンガポール・リテール銀行雑記

HSBCシンガポールのプレミア口座を中心に、シンガポールのリテールバンクの利用方法をアップしていきます。

HSBC Insurance || 生命保険登録情報の変更手続き (1/2)

以前、HSBC Insuranceで購入した生命保険の受取人設定についてブログを書きました。

契約者や受益者の情報に変更があった場合にはどうすればいいのか、直接HSBC Insuranceに質問したところ、回答がありました。原文のまま掲載します。

Dear Mr XXXXXXX

Thank you for your email.

Kindly note if you have a policy and have a nomination on the policy, on a general note it is a good practice to keep the insurance company informed about any changes to the personal particulars of the policy holder or the beneficiary along with the supporting documents.

We would like to highlight that, should there be any changes or update to the personal particulars of the policy holder i.e., email, mailing address, contact details, NRIC or passport number, occupation and nationality, policy holder may fill and mail the hard copy of the attached Personal Particulars Update Form to our below mentioned correspondence address.

If a copy of NRIC or passport is required for the update, please enclose it along with the duly completed form.
Note : If you are mailing the form from Overseas by registered mail then please mail it to 21 Collyer Quay #02-01 Singapore 049320.

For updating the NRIC/Passport of the beneficiary a free format letter mentioning the NRIC/Passport number of the beneficiary should be provided.

If any other document is required the relevant department will contact/mail a letter to the policy holder.

Upon receipt of the form we shall update the information provided policy holder's signature in the form matches with that on our records.

Alternatively policy holder can also walk into our Customer Service Unit located at 21 Collyer Quay #02-01 Singapore 049320 from Monday to Friday between 9.30am to 5pm along with his/her original NRIC or a valid passport to submit the form, update his/her signature or discuss the policy.

以下はまとめです。

  • 保険契約者の登録個人情報(パスポート番号、住所、電話、Eメール等)に変更があった場合には保険会社にその都度ご連絡いただくことが望ましいです。

  • その場合、Personal Particulars Update Formに内容を記入し、シンガポール国外から郵送の場合は書留で以下の郵送先へ書類を送付してください。パスポート変更の場合には、新しいパスポートのコピーも同封してください。

  • 住所:HSBC Insurance (Singapore) Pte Ltd, 21 Collyer Quay #02-01 Singapore 049320(訳注:今後移転のため変更になる可能性があります)
    4月4日追記HSBC Insuranceのカスタマーセンターが移転しています。新住所は9 Battery Road, #12-01 MYP Centre, Singapore 049910となります(HSBC Insuranceのウェブサイトに記載されています)。
  • 上記窓口に来店しての手続きも可能です。受付時間は月曜から金曜、朝9時半から午後5時までです。来店時にはパスポートをご持参ください。
  • もし保険受益者のパスポート番号を変更する場合には、お客様自身で依頼書を作成し、受益者の新しいパスポート番号をお知らせください。(訳注:契約者のサインは必要です)
  • 全ての手続きは契約者のサインが登録と一致していることを確認後に進められます。(以上)

契約者の情報更新に必要な書類(Personal Particulars Update Form)のダウンロードはHSBC Insuranceのウェブサイトより可能です。

https://www.insurance.hsbc.com.sg/よりサイト上部のProtectionにカーソルを当て、右側・Help and SupportのFormをクリックします。

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次のページ、Most frequently downloaded forms欄にPersonal Particulars Update Formはあります。

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書類に必要事項を記入し、登録のサインをして郵送します。書類記入方法及び受益者のパスポート番号変更手続きは後日取り上げます。

契約者死亡後、保険が支払われる際に登録情報不一致の場合は支払いまでに時間を要することも考えられますので、特に海外口座や海外で契約する保険に関しては、登録情報のアップデートを怠らないようにしたいところです。尚、相続に関しては過去記事をご参照ください。